عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ امیررضا عباسیان؛ فرید گنجی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به خود_ابرازی ورزشکاران حرفهای زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. 328 تعداد پست به اشتراک گذاشتهشده در طول سال 2019 در صفحه رسمی اینستاگرام دو ورزشکار حرفهای زن یعنی ماریا شاراپووا و سرنا ویلیامز تجزیهوتحلیل و طبقهبندی شدند. نمونه کمی شامل 328 پست از هر دو بازیکن و 122/716/120 لایک و 584/246/2 کامنت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به خود_ابرازی ورزشکاران حرفهای زن در شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. 328 تعداد پست به اشتراک گذاشتهشده در طول سال 2019 در صفحه رسمی اینستاگرام دو ورزشکار حرفهای زن یعنی ماریا شاراپووا و سرنا ویلیامز تجزیهوتحلیل و طبقهبندی شدند. نمونه کمی شامل 328 پست از هر دو بازیکن و 122/716/120 لایک و 584/246/2 کامنت بود. نتایج تجزیهوتحلیل صفحه اینستاگرام این دو ورزشکار نشان داد که سرنا ویلیامز در صفحه اینستاگرام بیشترین تمرکز خود را به ترتیب بر پستهای مربوط به نقش اجتماعی (32 درصد) اختصاص داده است و پسازآن پستهایی با محتوای تبلیغاتی (25 درصد)، عکس ورزشی (23 درصد)، عکس بدننما (11 درصد)، سلفی (4 درصد) و عکس مناظر (2 درصد). در مقابل، ماریا شاراپووا به ترتیب بر پستهایی با محتوای نقش اجتماعی (28 درصد) و عکس ورزشی (28 درصد)، عکس مناظر و محیطزیست (15 درصد)، عکس تبلیغاتی (11 درصد)، عکس سلفی (8 درصد) و عکس بدننما (2 درصد) تأکید داشته است. همچنین نتایج نشان داد که پستهایی با محتوای ورزشی، بدننما، عکس سلفی و تبلیغات به ترتیب بیشترین تعداد لایک و پستهایی با محتوای اجتماعی و مناظر و محیطزیست به ترتیب بیشترین تعداد کامنت را به خود جلب کردهاند. نتایج پژوهش حاضر، اهمیت نوع محتوای پستهای اینستاگرام زنان ورزشکار را برای طرفداران و دنبال کنندگان برجسته کرده است. همچنین بینش و دانش جدیدی از طریق درک بهتر پاسخ (لایک و کامنت) دنبال کنندگان برای ایجاد یک ارتباط و تعامل قوی، درگیری و مشارکت زیاد ارائه میدهد.
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ وحید دلشب
چکیده
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و ...
بیشتر
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و لیونل مسی) تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط و غیر مرتبط با محصولطبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی و بررسی تعداد لایک و کامنتهای آنها در صفحه اینستاگرام ورزشکاران مورد مطالعه بود. یافتهها نشان داد؛ برای هر دو ورزشکار، پستهای با ویژگیهای غیر مرتبط با محصول بهطور قابل ملاحظهای بیشتر از پستهای با ویژگیهای مرتبط با محصول در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود. تعداد لایکها در پستهای با محتوای ویژگیهای مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد لایکهای پستهای مربوط به ویژگیهای غیر مرتبط با محصول برای هر دو ورزشکار بود. همچنین، تعداد کامنتها در پستهای با محتوای ویژگی غیر مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد کامنتهای پستهای ویژگی مربوط به محصول برای هر دو ورزشکار بود. این مطالعه نشان میدهد که اینستاگرام، درک چگونگی درگیری و تعامل طرفداران با پستهای مربوط به ویژگیهای برند ورزشکار را تسهیل کرده و طرفداران میتوانند در فرآیند ساخت برند ورزشکار از طریق لایک و کامنت نقش فعالتری داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد میشود که ورزشکاران حرفهای باید درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستها جهت افزایش تعدادکامنت و لایک طرفداران خود داشته باشند.